Onlajn kompanija za mentalno zdravlje, Cerebral, napravila je užasan propust koji je izložio 3.1 miliona ljudi opasnosti.
Podaci korisnika Cerebral platforme završiili su u rukama kompanija kao što su Meta, TikTok i Google, iako zakonski ne bi smeli. Osim ovih najpoznatijih kompanija, postoji i spisak manje poznatih ,,trećih lica” koja su takođe dobila isti pristup.
O kakvim se podacima radi?
Ne govorimo o standardnom paketu informacija koji dajemo društvenim mrežama (IP adrese, imena ili broj telefona). Ovaj ,,leak” podataka uključuje i podatke o osiguranju, zakazivanju termina sa terapeutima, podatke o terapijama i lekovima, čak i rezultate privatnih anketa koje procenjuju mentalno zdravlje.
Aktuelna katastrofa, kako kompanija tvrdi, dogodila se sasvim slučajno – putem ,,marketinških piksela” (eng. marketing ili tracking pixels).
Ovi pikseli su ugrađeni (eng. embedded) u kod sajta. Slično ,,kolačićima” sa kojima ste sigurno upoznati, marketinški pikseli temeljno prate ponašanje korisnika na sajtovima i aplikacijama.
Cerebral je svim marketinškim kompanijama sa kojima sarađuje omaškom dao pristup izuzetno osetljivim podacima. Nakon otkrića ovog propusta, developeri sajta firme su uklonili, ispravili ili izmenili marketinške piksele kako bi sprečili slične ispade.
Kazna za ovo i te kako postoji, a trenutno se određuje kakve će sankcije tačno biti. Nažalost, ne radi se o izolovanom slučaju. Prošle godine se otkrilo da je nekoliko bolnica u SAD-u slalo osetljive podatke kompaniji Meta, i to na način sličan ovome.
A kada smo kod mentalnog zdravlja i kršenja zakona, moramo spomenuti i BetterHelp. Radi se o poznatoj platformi za pružanje profesionalnih terapeutskih usluga. Pogodili ste, gotovo ista stvar se desila. A tu je i manje poznata platforma GoodRx, koja pomaže u nalaženju kupona za farmaceutske proizvode. I BetterHelp i GoodRx su dobili velike kazne od FTC-a (Federal Trade Commission).
Ovde govorimo isključivo o zdravstvenim institucijama. Međutim, sličan problem javlja se i sa porezima.
Na osnovu svega o čemu je ovde bilo reči, nadamo se da oprezno birate koje informacije pružate na internetu i kome. Čak i kada su zaista dobre namere u pitanju, setimo se čime je popločan put do pakla.