Beograd, 24. septembar 2024. – Prema novim podacima koje je Samsung Electronics danas objavio,
samo mali broj Evropljana se oseća dovoljno sposobnim da koristi AI u svakodnevnom životu.
Anketa među više od 11.000 osoba u deset evropskih zemalja je pokazala da preko polovine ispitanika
želi da AI učini njihov život jednostavnijim (53 odsto), unapredi zabavu i poboljša kvalitet života.
Ali samo 15 odsto Evropljana kaže da zna šta treba da radi da bi iskoristio ove prednosti u
svakodnevnom životu, dok 38 odsto tvrdi da se ne oseća uključenim u tekuće diskusije u vezi sa
veštačkom inteligencijom.
Upitani da ocene koliko razumeju ovu tehnologiju, ispitanici u Poljskoj su u najvećem broju rekli da je
poznaju (23 odsto) dok su oni u UK najmanje sigurni u to od svih ispitivanih tržišta (11 odsto), što ukazuje
na moguće kulturološke i obrazovne uticaje na stavove.
Rezultati objavljeni u najnovijem Samsung izveštaju – Inteligentan život: kako Ai unapređuje
svakodnevna iskustva – takođe otkrivaju široko rasprostranjenu želju da AI poboljša i unapredi našu
svakodnevicu, uključujući posebne prioritete korisnika kad je ova ključna tehnologija u pitanju.
S obzirom na to da AI postaje sve prisutnija u svim aspektima našeg života, od algoritama koji
usmeravaju naš izbor zabave do pametnih uređaja koji predviđaju naše potrebe kod kuće, više od
polovine (53 odsto) Evropljana želi da ova tehnologija učini naš život lakšim, pri čemu su kućni poslovi,
kao što je čišćenje, visoko rangirani kao ciljevi prihvatanja AI, pored pomoći sa računima za domaćinstvo
(21 odsto).
Međutim, ova želja je trenutno veća od entuzijazma – samo trećina (38 odsto) ispitanika kaže da sa
interesovanjem posmatra sve važniju ulogu AI-a.
„Pravo obećanje AI-a leži u tome kako može da promeni našu rutinu da bi dopunila, a ne preuzela stvari
koje najviše volimo da radimo. S obzirom da je AI sve prisutniji u našim uređajima, njegova prava
vrednost će se ceniti po tome koliko pojednostavljuje naše obaveze, poboljšava naš kvalitet života i
svakodnevne interakcije čini lakšim“, izjavio je dr Kris Brauer, direktor inovacija na Univerzitetu
Goldsmits u Londonu i u kompaniji Symmetry.
AI u domu
Istraživanje je ustanovilo da je povezanost bitan prioritet za Evropljane, pri čemu je 42 odsto ispitanika
reklo da želi da AI bolje povezuje uređaje u njihovom domu. Pored toga, isti procenat (42 odsto) misli da
će AI učiniti njihov kućni život boljim, dok skoro četvrtina (24 odsto) smatra da je upravljanje pametnim
domom najpoželjnija AI funkcija.
Čišćenje i usisavanje su glavne obaveze kod kojih ljudi žele pomoć veštačke inteligencije, pri
čemu je 33 odsto ispitanika izrazilo zainteresovanost za rešenja na bazi AI-a koja mogu da
obavljaju ove aktivnosti umesto njih.
Pored toga, 28 odsto je zainteresovano za AI koji može da pomaže u čišćenju kuhinjskih aparata,
dok 25 odsto želi pomoć pri pranju sudova.
23 odsto ispitanika je zainteresovano za AI funkcije koje mogu da pomognu u pripremi obroka i
kod spiskova za kupovinu namirnica.
Ovo je veći procenat u odnosu na tradicionalne obaveze kao što je upravljanje računima za
domaćinstvo i finansijama, koje je odabralo samo 21 odsto ispitanika
Međutim, bezbednost predstavlja veoma značajno pitanje. Kad je reč o građenju poverenja, 37 odsto
ispitanika je navelo redovna sigurnosna ažuriranja kao najbitnija, za 34 odsto je to non-stop praćenje
pretnji, dok je 27 odsto reklo da je kompletna bezbednosna zaštita najvažnija AI funkcija za integrisanje u
njihov svakodnevni život u budućnosti. Ovi odgovori ističu potrebu za AI tehnologijama koje su ne samo
inovativne, već i bezbedne.
„Mi u kompaniji Samsung smatramo da AI treba da unapredi svakodnevni život tako što će biti nevidljiva
podrška koja pojednostavljuje obaveze i ne zahteva pažnju. Posvećeni smo stvaranju tehnologije koja je
jednako intuitivna i moćna, koja se savršeno uklapa u rutinu korisnika i koja im omogućava da se bave
onim što je zaista važno“, prokomentarisao je Timoti Hospidejls, direktor Samsung AI istraživačkog
centra u Kembridžu.
AI da vam ono što volite bude prioritet
Oko dve trećine (66 odsto) Evropljana želi više vremena za bavljenje aktivnostima koje voli, pri čemu 37
odsto smatra da AI može da im pomogne da ono što vole postave kao prioritet i 41% očekuje da AI
unapredi ono što mogu da stvaraju.
Korisnici žele da poboljšaju iskustva u kojima već uživaju kao što su putovanja, gejming i gledanje TV-a.
Ovo govore rezultati istraživanja koji otkrivaju da su među najpoželjnijim AI funkcijama prevođenje u
realnom vremenu (23 odsto) i AI režimi rada koji poboljšavaju definiciju slike (27 odsto), kao i oni koji
registruju pozadinsku buku i prilagođavaju kvalitet zvuka (27 odsto) u cilju imersivnijeg doživljaja
gledanja.
Jedan od vodećih trendova je i personalizacija, posebno kad je reč o zdravlju i dobrobiti, gde polovina
ispitanika (50 odsto) želi da spreči bolest, a ne da čeka da je leči. Konkretno govoreći, 32 odsto ispitanika
želi da koristi AI za posebno osmišljene planove ishrane, 24 odsto za vežbanje i 34 odsto za
prilagođavanje načina života na osnovu podataka o svom zdravlju. Sličan procenat (31 odsto) kaže da je
zainteresovan za korišćenje AI za praćenje i poboljšanje obrazaca spavanja.
Međutim, uprkos sve većem interesovanju za AI u oblasti zdravlja, postoji izvesna doza skepticizma među
onima koji trenutno ne koriste ovu tehnologiju, pri čemu samo 17 odsto njih kaže da bi koristili AI funkcije
praćenja zdravlja u svakodnevnim aktivnostima. Pored toga, uprkos želji da AI poboljša kvalitet TV slike i
zvuka, 28 odsto ispitanika smatra da nema AI funkcija koje bi ih interesovale kad je reč o kućnoj zabavi,
što verovatno odražava nedovoljno poznavanje njenih potencijalnih mogućnosti.
Ove brojke ističu važnost stalnog razvoja i bolje komunikacije prednosti i pouzdanosti funkcija i uređaja
na bazi AI u oblasti zdravlja, kao i vrednost strogih bezbednosnih mera, redovnih ažuriranja i
transparentne komunikacije u cilju građenja i očuvanja poverenja korisnika.
„Suština budućnosti AI-a je njeno nesmetano uklapanje u naš svakodnevni život – ne samo u domu, već i
širom urbanih sredina. Etička pitanja su nadalje ključna kako bi AI ne samo unapredila društvenu
jednakost, već i pomogla u građenju pametnijih, održivijih okruženja. Ceo naš sektor treba da sluša
korisnike, ističe bezbednost, inkluzivnost i praktične prednosti da bi AI mogao da postane pravi pokretač
globalnih promena“, zaključuje dr Kris Brauer, direktor inovacija u kompaniji Symmetry.