Beograd, 25. novembar 2024 – Gejming je postao glavni vid zabave u 21. veku. Kao jedna od najbrže
rastućih globalnih industrija, gejming ima veliku odgovornost prema deci koja danas provode više
vremena u digitalnom svetu nego ikada ranije. Sve mlađa deca koriste mobilne aplikacije, društvene
mreže i onlajn igre, a mogućnosti i rizici digitalnog okruženja sve su veći.
Na ovogodišnjem GamesCon festivalu, koji je održan od 22. do 24. novembra, na AXE štandu
organizovana je panel diskusija pod nazivom Deca u digitalnom dobu. Diskusiju je moderirao Dušan
Srbljak, osnivač i glavni urednik portala axe.rs, a panelisti su bili Vojislav Perić, poznatiji kao
SupremeNexus, jedan od najpoznatijih gejming jutjubera u regionu, Iva Gajić, direktorka sektora za
odnose s javnošću kompanije SBB, i Vesna Savić Đukić, šefica odseka za saradnju sa privatnim
sektorom UNICEF-a u Srbiji.
„Kroz moj rad trudim se da budem primer odgovornog ponašanja na internetu. Redovno razgovaram
sa mladima o važnosti postavljanja granica u vremenu provedenom onlajn, kao i o tome kako
prepoznati i prijaviti nasilje ili neprimerene interakcije. Smatram da je ključ u edukaciji, kako dece,
tako i roditelja, o svim izazovima i prednostima digitalnog doba,“ istakao je Vojislav Perić.
Pružaoci internet usluga igraju ključnu ulogu u obezbeđivanju sigurnog onlajn okruženja za decu. To
podrazumeva edukaciju roditelja i dece, razvoj alata za zaštitu na internetu i promociju odgovornog
korišćenja digitalnih tehnologija.
„Ne samo da imamo saradnju sa većinom gejmera koji učestvuju na sedmom po redu GamesCon
festivalu budući da su oni naši ambasadori jer znaju šta znači, brz, pouzdan i stabilan internet, već
smo pre četiri godini otišli korak dalje predstavivši Connect aplikaciju za bezbedan kućni internet i
kontrolu dece na internetu. Sada organizujemo radionice za učenike osnovnih škola želeći da ih
upoznamo sa izazovima na društvenim mrežama, ali i otvoreno govorimo o zavisnosti od interneta.
Po uzoru na vodeće svetske internet provajdere, u mesecu borbe protiv zavisnosti skrećemo pažnju
na izazove modernog doba,“ rekla je Iva Gajić, direktorka sektora za odnose s javnošću kompanije
SBB.
Prepoznajući potencijal tehnologije da pozitivno utiče na razvoj i dobrobit dece, ali i rizike koje nosi,
UNICEF je, u saradnji sa LEGO Fondacijom, razvio RITEC Design Toolbox — besplatan i sveobuhvatan
skup resursa sa praktičnim savetima za gejming industriju. Ovaj alat pruža smernice za kreiranje
digitalnih igara koje promovišu dobrobit dece. Baziran na nedavnom UNICEF-ovom istraživanju koje
pokazuje da dobro osmišljene video igre mogu značajno doprineti razvoju dece, RITEC Design
Toolbox namenjen je dizajnerima i profesionalcima koji oblikuju digitalne igre, nudeći konkretne
korake za odgovoran dizajn.
„Kao vodeća svetska organizacija za decu, naš cilj je pomognemo da deca imaju korist od digitalnih
tehnologija. UNICEF-ov globalni projekat ,Odgovorne inovacije u tehnologijama za decu’ ima za cilj
da usmeri dizajnere i kreatore digitalnih sadržaja za igru, ka dobrobiti dece. Smernice i alati koji su
deo RITEC Design Toolbox će doprineti da digitalna okruženja imaju pozitivan uticaj na njihov
psihološki i socijalni razvoj,“ istakla je Vesna Savić Đukić, šefica odseka za saradnju sa privatnim
sektorom UNICEF-a u Srbiji.
Zaštita dece u digitalnom svetu nije odgovornost samo roditelja ili tehnoloških kompanija – to je
zadatak celokupnog društva. Samo zajedničkim delovanjem možemo stvoriti digitalni svet koji
podržava dobrobit i razvoj dece.
„Suština je da odgovornost mora da postoji i da je prevencija izuzetno bitna. Na svu sreću onlajn
platforme imaju mehanizme za sprečavanje malicioznog sadržaja, ali mi smo ti koji taj sadržaj treba
da prijavimo kako bi bio sankcionisan. Tako da je ipak sve u našim rukama,“ zaključio je Dušan
Srbljak, osnivač i glavni urednik portala axe.rs.
Digitalne tehnologije su sve prisutnije u životima dece i nastaviće da oblikuju njihovo detinjstvo i
budućnost. Uz odgovorno ponašanje svih aktera – roditelja, edukatora, kreatora sadržaja i kompanija
– možemo da osiguramo da digitalne inovacije zaista služe najboljem interesu dece.